DAS roept gedupeerden op zich te melden
Rechtsbijstandverzekeraar DAS heeft eventuele gedupeerden van de vrije advocatenkeuze opgeroepen zich bij de verzekeraar te melden in plaats van mee te doen aan de collectieve procedure die Stichting Rechtsbijstandclaim wil aangaan.Eerder riep het Verbond consumenten ook al op zich te melden bij hun verzekeraar als zij zich gedupeerd zouden voelen. In een reactie laat ook DAS weten dat gedupeerden zich bij de verzekeraar zelf kunnen melden in plaats van mee te doen aan de procedure. “Verzekerden van DAS kunnen hun claim rechtstreeks en kosteloos bij DAS indienen”, schrijft de verzekeraar.
Voorwaarden
Het gaat om kosten die mensen maakten omdat de rechtsbijstandverzekeraar een eigen advocaat weigerde. Het Europees Hof van Justitie bepaalde in november 2013 dat verzekeraars dit niet meer mogen doen. DAS stelt de volgende vier voorwaarden waaraan mensen moeten voldoen om hun voor november 2013 ten onrechte betaalde geld terug te krijgen:
•U moet kunnen aantonen dat u zelf advocaatkosten hebt betaald en hoeveel dat was;
•Deze advocaatkosten moeten betrekking hebben op hulp van de advocaat in een gerechtelijke of administratieve procedure;
•Duidelijk moet zijn dat u DAS heeft gevraagd om gebruik te mogen maken van die advocaat;
•En DAS moet u dat geweigerd hebben.
Als aan deze vier voorwaarden is voldaan, zal de rechtsbijstandverzekeraar het verzoek om vergoeding in behandeling nemen.